Dag 21 – 25 Honfleur – Montreuil
Honfleur – Etretat, 21 juni
Ik moet de brug over, de Pont de Normandie. Het alternatief is 30 km omrijden om ergens een pontje te pakken. Daar heb ik geen zin in. Dus kijk ik al een paar dagen naar de weer en windberichten.
Dat gaat er gelukkig steeds beter uitzien, alhoewel later op de dag nog wel wat regen wordt voorspeld. Maar daar ben ik op voorbereid.
Het boekje van Benjaminse, Rond het Kanaal, geeft de precieze aanlooproute. Dat is nog niet zo eenvoudig. Ik zeg Honfleur dus vaarwel en kom na een paar kilometer bij de brug. De brug is hoog, op zijn hoogste punt zo’n 60 meter boven het water. En ik heb (wat) geluk, de rechterbaan voor auto’s is dicht wegens onderhoud. Maar eigenlijk is de brug, bij deze wind, een eitje.
Na de brug moet ik Le Havre door, Rotterdam op z’n Frans.
Zo’n twintig kilometer ten noorden van Le Havre beginnen de Normandische krijtrotsen. Bovenop is het licht geaccidenteerd, maar bij de kust gaat het zo’n 100 m naar beneden. Rivieren en riviertjes doorsnijden dit kalk gebied met als resultaat dat je flink omlaag en weer omhoog moet. Kustplaatsen zoals Etretat, liggen op zeehoogte. Etretat heeft de mooiste kust, kijk maar naar de foto’s.
Etretat is voor de rest een leuk oud plaatsje, heel toeristisch maar nog niet echt in juni. Wel lekker gegeten. Een saucisse. Niet zo’n standaard Frans gerecht.
Pont de Normandie, 60 meter boven het water fietsen
krijtrotsen
Etretat, in een baai tussen de krijtrotsen
Etretat – Dieppe, 22 juni
Dit is de langste etappe van de reis. 99 km. Ik moet dus vroeg op en gelukkig kreeg ik een ontbijt van mijn gastheer. Ik zit een B&B en officieel is het ontbijt om 9 uur. Ik wil om 7:45 weg en dat lukt bijna.
Ook heel veel hoogtemeters op deze tocht, zo rond de 1000. En wind tegen. Normaal zal ik nooit zoveel kilometers met zoveel hoogtemeters rijden, maar ik durf het aan vanwege de pendix. En deze keer heb ik die echt nodig. Aan het eind is het echt zwaar.
Vlak voor drieën kom ik in Dieppe aan en gelukkig was er in de buurt van het appartement een groot terras waar ik niet alleen wat te drinken kon krijgen maar ook te eten.
Een plaatsje onderweg, volgens mij Fécamp
Dieppe, rechts het kasteel en links het strand. Niet geweest verder trouwens. De haven en de binnenstad zijn hier niet te zien.
Dieppe, 23 juni
Dieppe is een oude havenstad met een mooie oude haven en de stad zelf is ook mooi. Een rustdag om de was te doen, de blog bij te werken en wat rond te zwerven door de stad.
Dieppe – Saint-Valery-sur-Somme, 24 juni
Onderweg naar St Valery zijn er weer de bekende plaatsjes. Voor de zoveelste dag is de wind tegen en waren er een paar steile klimmetjes.
St Valery is een mooi oud plaatsje aan de baai van de Somme. Mooi uitzichten.
Le Treport, een plaatsje onderweg.
Zonsondergang op de Somme
Saint-Valery-sur-Somme – Montreuil-sur-Mer, 25 juni
Ik kom twee oude bekenden weer tegen. Lianne en Evert uit Vlissingen. De eerste ontmoeting was op de boot van Jersey naar St-Malo. Ze rijden dezelfde route als ik.
Het is ergens onderweg als Evert naar me roept. En daarna is het bijkletsen. Wat is leuk en wat is minder. Na een tijdje rijden we verder, zij ietsjes sneller.
Vijftien kilometer voor Montreuil, ik ben op eigen kracht rustig het eerste hellinkje opgereden, zie ik dat het van achter, vanuit het zuiden, begint te dreigen. De voorspelling was een buitje om elf uur, maar dit ziet naar heel iets anders uit. Door de regen rijden is niet erg, maar droog is leuker. Ik ga op volle kracht naar Montreuil. Ik ben net voor de regen onder het afdak van een van de plaatselijke bar-brasserieën. Maar deze blijkt heel populair. Voor de lunch neem ik Flammküchen, ook al zo’n typisch niet Frans gerecht. Maar wel met de Franse slag gemaakt, dus heel erg lekker. Met zure room, gebakken uien en spekjes. Ga ik thuis ook proberen.
Aan het eind van de middag ga ik Montreuil bekijken. Montreuil is een oud havenplaatsje maar de verbinding met zee is dichtgeslibd. Wat overblijft zijn muren, kerken en leuke straatjes. En het is toeristisch.
Ik moet langs dezelfde bar-brasserie. Deze ligt aan een enorm driehoekig marktplein waar ook mijn hotel aan ligt.
Tot mijn verbazing zitten de twee Vlissingers daar. Ik heb ze toch echt onderweg in de verte zien afslaan. Zij hebben mij toen ook gezien. Zij hebben wel wat regen gehad. Ze staan op een camping vlak naast een van de muren van de stad. Door een smalle donkere doorgang door de muur kunnen ze de stad inkomen zonder te hoeven omlopen.
Gezellig gekletst en Leffe’s gedronken. Bij het afscheid een tot ziens. De kans is best aanwezig dat we elkaar de komende dagen nog een keertje tegenkomen.
Voor het diner terug naar wat nu toch echt mijn stamkroeg is, van een dag. Ik heb eerder ribbetjes gezien en die wil ik.
Kilometers
Dag | Route | km's | totaal | pendix |
---|---|---|---|---|
1 | Amsterdam - Scheveningen | 66,60 | 66,60 | 40 |
2 | Scheveningen - Harwich | 33,00 | 99,60 | 0 |
3 | Harwich - Maldon | 73,56 | 173,46 | 15 |
4 | Maldon - Gravesend | 68,20 | 241,66 | 15 |
5 | Gravesend - Buxted | 80,56 | 322,22 | 40 |
6 | Buxted - Lancing | 53,37 | 375,59 | 10 |
7 | Lancing - Portsmouth | 76,07 | 451,66 | 20 |
8 | Portsmouth - Jersey | 10 | 461,66 | 5 |
10 | Jersey (rondje) | 50,44 | 512,10 | 40 |
11 | Jersey - Saint-Malo | 10 | 522,10 | 5 |
12 | Saint-Malo - Mont St Michel | 79,69 | 601,79 | 0 |
13 | Mont St Michel - Granville | 63,15 | 664,94 | 5 |
14 | Granville - Portbail | 87,24 | 752,18 | 20 |
15 | Portbail - Quinéville | 44,89 | 797,07 | 0 |
16 | Quinéville - Grandcamp Maisy | 68,02 | 865,09 | 15 |
17 | Grandcamp Maisy - Saint Aubin sur Mer | 68,98 | 934,07 | 30 |
19 | Saint Aubin sur Mer - Deauville | 51,90 | 985,97 | 25 |
20 | Deauville - Honfleur | 18,59 | 1004,56 | 10 |
21 | Honfleur - Etretat | 68,01 | 1072,57 | 15 |
22 | Etretat - Dieppe | 99,65 | 1172,22 | 50 |
24 | Dieppe - St. Valery sur Somme | 71,01 | 1243,23 | 15 |
25 | St Valery sur Somme - Montreuil | 65,17 | 1308,40 | 25 |
Route
Honfleur – Etretat:
Etretat – Dieppe:
Dieppe – Saint-Valery-sur-Somme:
Saint-Valery-sur-Somme – Montreuil:
Je kan me volgen op de dagen dat ik fiets.