Pijn, Afzien, Efes en Kameraadschap

De fietsreis met Herman van Istanbul naar Sinop zit er op.


Klaar

Pijn
Voor mij werd de reis in belangrijke mate mede bepaald door de valpartij op zaterdag 14 september. Daarvoor was ik steeds fitter geworden en konden de heuvels beter beklommen worden. De reis was echt op gang.
Na de val had ik pijn, met name ‘s nachts. De bloeduitstorting op mijn heup en de schaafwonden waren niet echt lastig, maar de gekneusde rib zorgde voor de echte pijn. De eerste nachten veel pijn in bed bij het draaien, maar door de inspanningen sliep ik toch weln goed. Ik had gelukkig genoeg paracetamol bij me om de allerscherpste kantjes van de pijn af te halen.
Opvallend, bij het fietsen had ik weinig last. Wel was ik 10 – 20% van mijn vermogen kwijt.

Afzien
De waarschuwingen over de heuvels en bergen van Turkije waren natuurlijk bekend. En het is niet de hoogte die voor het afzien zorgt, het is de steilte. Honderden meters klimmen met een maximaal stijgingspercentage tot 7 % is voor ons goed te doen. Maar in Turkije is het vaak steiler. Hele stukken met stijgingspercentages van 10% of meer. Dat sloopt je als je een paar van zulke beklimmingen achter elkaar over moet. Daar moet je eigenlijk van te voren apart op trainen en dat hadden we niet gedaan.

Efes
Als je na 70 kilometer fietsen en 1300 steile meters klimmen de aankomstplaats binnenrijdt dan schreeuwt je lijf om rust, om calorieën, om een beloning. Er er is geen grotere beloning dan de echte sportlunch: een halve liter koude Efes met die heerlijke zoute Turkse pinda’s. Je doet je ogen dicht en je ziet de meter die de hele tijd in het rood heeft gestaan langzaam teruglopen naar het groen. Afhankelijk van de inspanning die je geleverd hebt kan het nodig zijn deze behandeling te herhalen.

Kameraadschap
Fietsen in het buitenland, wereldfietsen, fietsen op de bonnefooi, is een aparte manier van reizen. Meer zoals backpacken in de jaren zeventig. Er zijn geen boekjes en je weet niet wat je te wachten staat. Er is nog avontuur. Je komt op plekken die niet op je voorbereid zijn. Communiceren moet nog met je handen of met een woordenlijstje. Dan is het leuk om dat met een mede-avonturier te doen. Iemand die je erdoor helpt als je zelf even niet meer kan. Iemand die dezelfde kant op wilt als jij.

Tenslotte
We hebben 625 kilometer gefietst, iets minder dan verwacht. We hebben (bijna) 9500 meter geklommen, vaak steiler dan gewenst. Het weer was goed. En Turkije is een vriendelijk land, waar de mensen het leuk vinden dat je er bent. Slechts een paar keer last gehad van vervelende en roekloze weggebruikers, bijna altijd in de buurt van een grote stad en bijna steeds op Herman gericht.
De hotels zijn goed, het avondeten is lekker, maar het ontbijt wat minder. Lekkere koffie kom je niet veel tegen, want Turkije is een theeland. In kleine plaatsjes, zeker in het binnenland, is het moeilijker om voorzieningen (hotels, restaurants, bier) op ons niveau te vinden.
De wegen zijn over het algemeen goed, worden beter, maar ook meer gericht op auto’s.
De Zwarte Zee kust is een prachtige kust, met mooi natuurschoon, leuke haventjes en prachtige plaatsjes.
Al met al was het weer een prima reis, vol hoogte- en dieptepunten. En … 5 kilo kwijt, en da’s ook niet mis.

 

Van Naar Datum en link Afstand in km Stijgingsmeters
Istanbul Istanbul 07 September 2013 53.75 336
Istanbul Sile 08 September 2013 63.60 1072
Sile Kandira 09 September 2013 73.87 1498
Kandira Kocaali 10 September 2013 71.81 468
Kocaali 11 September 2013 0 0
Kocaali Eregli 12 September 2013 71.76 515
Eregli Zonguldak 13 September 2013 57.10 1188
Zonguldak Amasra (fietsdeel) 14 September 2013 67.44 1304
Amasra 15 September 2013 0 0
Amasra-Inebolu Abana (fietsdeel) 16 September 2013 22.87 335
Abana Ayancik 17 September 2013 55.47 1343
Ayancik Sinop 18 September 2013 61.97 1062
Sinop 19 September 2013 0 0
Sinop Samsun (fietsdeel) 20 September 2013 25.40 369
Samsun Amsterdam 21 September 2013 0 0
totaal 625.04 9490

Meer foto’s en verhalen op de site van Herman.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>