Fractieslaven

Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 haalde Sybrand van Haersma Buma 850 stemmen. Hij zit dan ook al in de Tweede Kamer sinds 2002. Dankzij dit geweldige persoonlijke resultaat is hij nu fractievoorzitter van het CDA.

Hij is niet alleen natuurlijk. Slechts 13 kamerleden haalden meer dan de kiesdeler (62.773 stemmen) en slechts 41 meer […]

Rust in Rothenburg

Dag 11. Rothenburg ob der Tauber

Na zes dag hard fietsen heb ik vandaag een rustdag. Ik zit in Rothenburg ob der Tauber (boven de Tauber), een prachtig middeleeuws plaatsje.

Wel heel toeristisch, zelfs nu in de herfst. Veel Japanners die staan te koekeloeren voor de winkeltjes. Kerst lijkt hier al begonnen met tientallen Kerst-winkels […]

De Tauber Express

Dag 10, 25 oktober 2011, Schweinberg – Rothenburg ob d. Tauber

De Rijn en de Main liggen nu definitief achter ons. Schweinberg zelf is een soort pasje tussen het Erfdal en het Tauberdal (beide zijn zijrivieren van de Main). Eenmaal in het stroomgebied van de Tauber wordt de weg glooiender en dat betekent klimmetjes. Die […]

Hij die hier binnen gaat

Dag 9, 24 oktober 2011, Seligenstad – Schweinberg

Als je in Schweinberg het tunnetje onderdoorgaat, vallen alle verbindingen weg. Geen mobiele telefoon, geen internet. In de locale herberg wordt bij kaarslicht gegeten (schweinebraten natuurlijk) en het bier wordt in schedels opgediend.

Bij het vallen van de nacht hangt de beul op het dorpsplein, voor de […]

Net niet of wel

Dag 8, 23 oktober 2011, Mainz – Seligenstadt

Vandaag langs de Main gefietstst, vanaf het begin (of eind) bij Mainz tot aan Seligenstadt, een toeristisch stadje. Frankfurt is natuurlijk de grote stad aan de Main. De stad van de Europese Centrale Bank. Met de voetbalclub van Frankfurt gaat het minder, maar dat maakte voor de […]

Zeven uur en een worst met mosterd

Dag 7, 22 oktober 2011, Koblenz – Mainz

In zeven uur en een worst met mosterd reed ik vandaag van Koblenz naar Mainz. Na Kleve, Krefeld, Keulen en Koblenz was nu eindelijk de M aan de beurt.

Veel te zien vandaag. Veel kastelen en burchten bovenop de heuvels langs de Rijn. Leuke oude stadjes zoals […]

Mist

Dag 6, 21 oktober 2011, Ahrweiler – Koblenz

Mistflarden joegen over de Rijn, schepen doken op om daarna weer te verdwijnen, een harde, koude wind maakte het fietsen onaangenaam. Ik moest mijn handschoenen aantrekken. Dit was niet de plezierigste dag om langs de Rijn te fietsen.

Nadat ik Andernach voorbij was, veranderde het weer. De […]

Vandaag geen tegenwind

Dag 5, 20 oktober 2011, Keulen – Ahrweiler.

Ik heb mijn cyclemeter nog niet zo door dat ik weet hoe ik een link kan krijgen zonder ‘m even te starten en te stoppen. Daardoor is er wel altijd een verkeerde starttijd. Maar goed. Ik verwacht rond 12:15 aan te rijden…

Ik heb vandaag nog tot […]

Relaxt naar Keulen

Dag 4, 17 oktober 2011, Krefeld – Keulen.

In een relaxt tempo reed ik vandaag naar Keulen. De lucht was niet zo droog, en dat was goed voor mijn keel (of waren het die Duitse dropjes?). De wind zat wat minder tegen en dat was weer goed voor mijn knieën. Qua natuurschoon hoef je deze […]

Truukjes

Dag 3, 16 oktober 2011, Kleve – Krefeld. Je leert van alles, zo onderweg.

Ik gebruik voor mijn tocht de routebeschrijving van de Limes fietsroute: “Langs de noordgrens van het Romeinse Rijk”. Nou zitten de kaartjes in een dikke spiraalmap die eigenlijk niet bovenop mijn voortasje past. Dus heb ik gisterenavond het spiraaltje in tweeën […]